Stage 5 -moottorit Powerscreen -koneisiin

image-3579

Työkoneiden dieselmoottoreiden päästöjä alettiin rajoittaa Euroopassa ja muissa ns. Länsimaissa viime vuosituhannen lopussa asteittain ja hiukan eri aikaan eri teholuokissa. Alkuun myös moottoreiden taloudellisuus parani päästöluokkien myötä, mutta Tier3/Stage 3a -luokassa lähdettiin toiseen suuntaan. Tuolloin päästöjä hallittiin pakokaasujen takaisinkierrätyksellä, jolla saatiin palamistapahtuman lämpötila alenemaan ja typen oksideja syntyi vähemmän. Tällainen ratkaisu kuitenkin aiheutti hyötysuhteen huonontumista.

Moottorit kävivät tuohon aikaan tyypillisesti laiskemmiksi kun hiukkaspäästöjä rajoitettiin moottorinohjauksella eli polttoaineen saantia säännösteltiin tarkemmin. Tuohon aikaan eli vuosituhannen vaihteessa moottorin savutuksen väheneminen oli jo silmin havaittavissa. Tämän jälkeen päästöjen vähenemistä ei oikein aistinvaraisesti ole pystynyt enää toteamaan.

Seuraavia tulossa olevia päästötasoja tietyllä tapaa kierrettiin vakiokierrosmoottoreilla, jotka piti lain mukaan olla ostettu valmistajan varastoon 2019 loppuun mennessä. Näitä oli tarkoitus asentaa vuoden 2020 loppuun saakka. Koronaviruksen vuoksi tähän tulikin yllättäen vielä puoli vuotta lisäaikaa. Eli vaikka näitä moottoreita vielä asennetaan uusiin koneisiin, on kaikki tuotantopaikat jo myyty ja uudet tulevat konetilaukset toimitetaan Stage 5 -moottoreilla.

Stage 5 -moottorit

Pakokaasupäästöjen kiristyminen on ajanut kaikki moottorivalmistajat käyttämään lopulta samanlaista tekniikkaa päästöjen hallitsemiseksi. Päästömääräyksillä on rajoitettu pääasiassa typen oksidien ja pienhiukkasten päästöjä, mutta viimeisimmät määräykset puuttuvat myös esim. häkä-, hiilivety- ja ammoniakkipäästöihin. Stage 5 -luokassa säännellään lisäksi erikseen pienhiukkasten määrää ja massaa.

Powerscreen käyttää koneissaan tällä hetkellä kolmen valmistajan moottoreita. Seuloihin alle 55 kW moottorit toimittaa Deutz ja suuremmat Caterpillar, murskaimissa on Scanian moottorit.

Alle 55 kW moottoreissa selvitään vielä ilman urealaitteistoa, mutta tätä suuremmissa kaikilla valmistajilla on sekä AdBlue – järjestelmä että hiukkassuodatin käytössä. Yli 55 kW Stage 5 -moottori on käytännössä sama kuin Stage4 / Tier4 final -moottori lisättynä hiukkassuodattimella.

Urealaitteistojen toimintahäiriöt ovat olleet keskustelun aiheina koko olemassaolonsa ajan. Tämä tekniikka on kuitenkin kehittynyt huomattavasti viimeisen 10 vuoden aikana ja toimintavarmuus on selvästi kohentunut. Ympäristöhyötyjen lisäksi uudet Stage 5 -moottorit ovat jopa 10% edeltäjiään pihimpiä polttoaineen kuluttajia, joten nyt ollaan menossa oikeaan suuntaan päästöjen hallinnassa kun samalla myös CO2 -päästö pienenee.

Polttoainetaloutta voidaan parantaa ainoastaan moottorin hyötysuhdetta parantamalla. Tähän on nyt päästy, koska moottorit voidaan rakentaa toimimaan parhaalla mahdollisella hyötysuhteella ja typen oksidit sekä hiukkaset hoidetaan jälkikäsittelyillä vasta varsinaisen palotapahtuman jälkeen.

Stage 5 -vaatimukset työkonemoottoreille ovat voimassa vain Euroopan Unionin alueella ja kaikki muut maanosat menevät lievemmillä vaatimuksilla. Yhdysvalloissa kuitenkin presidentin vaihdos on johtanut muutoksiin myös ympäristöpolitiikassa, ja ilmeisesti myös Pohjois-Amerikka tulee vaatimaan saman päästötason moottorit. Ympäristön kannalta merkittävä ratkaisu on tehty Kiinassa jossa aletaan tänä vuonna vaatimaan vähintään Tier 4 -luokan moottorit työkoneisiin.

Kysy lisää Mikalta mika.lampinen@vimelco.fi tai 050 456 8142

Aiheeseen liittyvät julkaisut

Tilaa uutiskirjeemme

"*" näyttää pakolliset kentät

Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.